Friday 2 March 2012

Final Year Project (FYP) Bronok

Assalamualaikum Sahabat2 sekalian..
Lama dah x aktif Blogger nie.. sibuk sgt2.. almaklumlah baru masuk sem 6 dan busy dgn final year project (FYP). Dulu kawan2 aku dok busy tentang FYP.. kini giliran aku plak.. Depa semua busy dok isi borang mohon bergraduet.. emmmm buat mcm na.. kos aku 4 tahun.. kos diorang 3 tahun.. sabar jer lah..

MPP dah jadi pemangku dah.. so aku nak 4cus utk FYP.. Kes FYP aku nie.. org blm buat research.. so berat la bg aku.. Journal pun x ada pasal habitat yg aku nak kaji nie.. Kena bawa mai sample ke Lab UMT. Sepervisor aku begitu semangat dengan product aku nie.. BRONOK.. korang pernah dengar tak? Tengok gambar nie:
                     Hahhh pernah tengok tak????? Pelik ???? tapi sedap tau bila buat Kerabu Bronok..

Aku sedang mengkaji habitat ini.. tapi pelik tau.. bila masak ketika panas ianya cair dan ada sedikit kelikatan (jelly).. bila time sejuk ianya cair mcm air laut, berbau hanyir, rasanya masin.. Pelik.. selalunya kalau habitat berjelly nie bila sejuk baru jadi keras.. ini tak.. terbalik.. InsyaAllah kalau jadi.. aku nak buat Ice Cream utk gantikan chemical feeding dlm ice cream biasa.. First project in the world.. mana2 universiti belum mengkaji lagi habitat ini.. UMT the first dan orgnya adalah aku... semoga Allah permudahkan segala urusan hambanya..

1st Step : Mencari Bronok di Langkawi shj tau.. Bronok hidup di kawasan berlumpur yg ada mangrove. Bronok nie ada musim dia..

2nd Steps : Balik ke Langkawi (UMT > Kuala Perlis ) by S.P Bumi (RM60) than Kuala Perlis  > Langkawi by Lada Tiga (RM20) > pergi ke Pantai (area Kuala Teriang) cari Bronok.. ambil hidup2 sekali dengan lumpur dan air laut..

3rd Steps : Masuk dlm aquarium (mcm nak ternak) ready utk bawa bronok jalan2 ke UMT..

Last Step : Langkawi > Kuala Perlis > UMT

No comments:

Post a Comment