Tuesday 19 April 2011

Menolong dan Membantu Orang Allah bagi ganjaran serta-merta.

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


Syukur alhamdulillah dengan apa yang aku laksanakan dengan hati yang ikhlas ini Allah swt yang maha mengetahui dan maha adil memberi ganjaran kepadaku. Pada 17 dan 18 April 2011, lawatan pelajar SMK Agama Nibong Tebal datang ke UMT. Pada 18 April juga aku menduduki peperiksaan akhir semester bagi dua kertas yang agak2 susah iaitu 'food law' dan "pre-medic". Dalam lawatan tersebut aku menjadi pengarah program dan mengurus seramai 70 orang pelajar. Pada waktu petang 17/4/2011 aku bersama sekretariat Al-Falah membawa pelajar2 nie bermain di Pantai UMT.

Tetiba sahaja pada pukul 3 petang, pusat Ko-Kurikulum memberi tahu aku yang petang itu aku akan buat program bersama pelajar tersebut. Tanpa apa2 perancangan aku terus memberi tahu sekretariat Al-Falah untuk adakan aktiviti. Nasib la Sekretariat aku nie bertindak sangat pantas dan sangat memberi komitmen dan kerjasama yang kuat. Pada petang itu mereka semua dpt bermain 3 game shj.. yang dirancang 5 game.. masa sangat cemburu dgn kami..

Telefonku berbunyi.. cikgu Zura call.. Dia kata En. Kamal dah sediakan makanan petang untuk pelajar2.. Emmm En. Kamal pun satu.. x bagi tau aku pun.. dah la aku tempah makanan dkt budak2 nie.. Sabar jer lah... Lepas jawab call.. ada plak masalah yg dtg.. sorg budak nie spek dia jatuh dlm air.. ombak kuat so.. x jumpa spek dia.. sian adik tu.. dah la power kuat.. Emmm bila semua penat dan letih bermain.. budak2 nie pun balik dgn basah dan bercampurkan pasir pantai... sampai di asrama mereka pun bersihkan diri dan makan.

Solat maghrib di surau... bdk2 nie x naik surau.. arghhhh.. diaorg lapar dan dok melantak di kafe.. diaorg buat jamak.. so kuliah maghrib oleh sufi pun x ada.. Solat isyak.. diimamkan oleh aku.. selepas solat ada slow MPP bersama bdk2 sekolah nie.. Arghhhh aku x study apa2 lagi nie.. Ingat Allah ja.. slot bersama MPP abis kul 12 pagi.. madzaed byk mainkan peranan dan TQ kepada semua MPP yang terlibat dan juga sekretariat Al-Falah pun turun dan bermain game kotak beracun.. aku respect la dkt sekretariat Al-Falah walaupun mereka juga pada pagi esk akan menduduki exam kimia organik..

Aku bawa note utk dibaca.. tetapi x ada mood nak baca.. lepas ja slot MPP mereka pun balik ke asrama.. pelajar lelaki ja x balik.. mereka smbg main futsal dgn bdk2 diploma perikanan tahun 2 di bawah kawalan Ehsan.  Aku plak menuju ke opis MPP utk study sorg2 sampai kul 4 pagi.. aku balik ke asrama dan tidor..


Alarm pun berbunyi kul 6.15am.. aku bangun solat subuh dan smbg study lagi.. sblm pergi ke dewan exam.. aku solat duha dan solat hajat.. jam 8.47am kaki ku melangkah masuk ke dlm dewan yang sgt dingin utk paper MDK3044 Pre-Medic in Nutrition.. Nasib baik la carry mark 32/40.. final 60%. tepat jam 9 dengan lafas yang mulia aku pun bermula.. arghhhh soalan dia.. nasib baik apa yang aku target masuk sebiji2.. aku pun x tau mcm na aku target soalan tuh.. so happy sgt2.. jawab smpai x cukup kertas.. punya la byk idea mencurah-curah.. kul 11am pun tamat.. aku dok dkt dewan dan x balik sbb kul 12-2 aku da paper food law..

45 minit berlalu.. aku masuk ke dalam dewan semula utk next pper.. bila ketua pengawas suruh buka soalan.. aku buka dengan senyuman.. dan rasa x sabar untuk menjawab soalan.. akhirnya aku selamat menjawab semua soalan walaupun soalan esai suruh jawab enam dari tujuh.. aku hanya terlupa 1 perkataan yang agak2 senang itu URAT MERIH. aku dah baca mcm2 doa utk mengingatkan.. tetapi apa dayanya.. keluar dewan baru dpt ingat..


Kesimpulan dari jalan cerita.. walau apa dugaan dan ujian Allah beri kepada kita.. kita terima dengan redha.. dan jangan cepat putus asa.. Kita menolong orang dan berbakti di jalan Allah, maka Allah tidak segan2 menolong dan membantu kita sbg hambaNya. bersyukur sgt2.. Sujud syukur mengiringi selepas solat zohor.. Alhamdulillah...

1 comment: